Artykuły

WSKAZÓWKI ŻYWIENIOWE DLA DZIECI W WIEKU 5- 10 LAT:

Posted at 14 stycznia 2013 | By : | Categories : Artykuły | Możliwość komentowania WSKAZÓWKI ŻYWIENIOWE DLA DZIECI W WIEKU 5- 10 LAT: została wyłączona

WSKAZÓWKI ŻYWIENIOWE DLA DZIECI W WIEKU 5- 10 LAT:
Po skończeniu piątego roku do gdzieś 10 lat normalne jest odkładanie się na brzuszku i tułowiu dziecka tłuszczu, który utrzymuje się do okresu dojrzewania. Dlatego mogą się rodzice spodziewać, że dziecko będzie teraz przybierać na wadze i zmieniać się będzie jego sylwetka, dopóki nie wejdzie w okres gwałtownego wzrostu. Proszę pamiętać, że dzieci najpierw się zaokrąglają, potem wystrzeliwują w górę. Ale by to zaokrąglenie było w granicach normy warto mieć na uwadze parę rad:

  • Już od takiego wieku dobrze uczyć dziecko podstaw prawidłowego jedzenia
  • Zachęcać dziecko, by pomagało w wyborze produktów i przygotowywaniu potraw
  • Dobrze jest pozwalać dziecku w miarę jego możliwości by samo nakładało sobie porcję, jaka mu odpowiada i kończyło jedzenie kiedy poczuje się syte
  • Proszę pamiętać by jeść to samo co swoje dziecko oraz postarać się by wspólne posiłki upływały w miłej, rodzinnej atmosferze, by zawsze dziecku pora jedzenia kojarzyła się z przyjemnością
  • Dobrze jest przeznaczyć specjalną półkę lub miejsce w spiżarni na zdrowe przekąski
  • Dobrze kiedy Państwa dziecko będzie zjadało około 3 porcji produktów ziarnistych, 2-3  porcje owoców, 3-4 porcje warzyw i nasion strączkowych oraz 2-3 porcje zdrowego białka, takiego jak orzechy, oprócz orzechów nasiona i zielone warzywa liściaste oraz produkty z mleka sojowego i koziego, oraz przetwory z mleka krowiego
  • Codzienną dawkę orzechów można zastąpić tłustymi rybami, awokado, produktami sojowymi, oliwkami, siemieniem lnianym (dodawanym np. do jogurtu, ciastek, serka)

Starać się unikać:

  • Dawania dzieciom słodzonych i gazowanych napojów ( dobrze jednak jak jest to naturalna woda mineralna, najlepiej niegazowana bez smakowych dodatków typu truskawkowa woda mineralna z „przeznaczeniem” dla dzieci, jeśli już to lepiej dodać kilka kropli soku z malin, aronii czy wiśni ( najlepiej domowej produkcji).
  • Starać się ograniczyć dodatkowy cukier w postaci batoników, biszkoptów i cukierków, bowiem organizm dziecka magazynuje nadmiar cukru w postaci tłuszczu, który prowadzi nie tylko do tycia, ale wielu problemów zdrowotnych, a ryzyko podawania od wczesnych lat cukru powoduje uzależnienie od niego w dorosłym życiu.

* Źródło: Instytut Żywności i Żywienia