Artykuły

Woda

Posted at 14 grudnia 2012 | By : | Categories : Artykuły | Możliwość komentowania Woda została wyłączona

Czy wiesz, że ciało przeciętnej dorosłej osoby składa się aż w 65% z wody! Natomiast organizm noworodka w przybliżeniu może zawierać nawet do 77%. Dlatego jest ona tak kluczowym elementem dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Mózg, serce, wątroba, nerki, płuca, mięśnie, krew, skóra to tylko nieliczne części organizmu, które nie mogą się obejść bez obecności wody. W związku z tym nawet niewielki spadek ilości płynów ustrojowych może spowodować pogorszenie funkcjonowania organizmu, co pociąga za sobą takie konsekwencje jak problemy z trawieniem, apatia, brak energii, złą pracę mózgu, dłuższy czas reakcji oraz nadmierne wysuszenie skóry oraz włosów.

Organizm systematycznie w trakcie zachodzących procesów traci  około 2,5 do 3 litrów wody dziennie, dlatego tak istotna jest jej podaż. Mało kto o tym pamięta i mało kto odczuwa potrzebę zaspokojenia organizmu odpowiednim nawodnieniem, niestety zapominamy o tym że uczucie pragnienia pojawia się dopiero wtedy kiedy nasz organizm jest już ODWODNIONY. Dlatego tak istotne jest picie ciągłe wody, nawet jeżeli wydaje nam się, że nie chce nam się pić. Pamiętajmy, że zanim odczujemy poczucie pragnienia, odwodnienie w naszym organizmie sięga od 0,8% do 2% masy ciała!
Większość osób pije głównie wodę wodociągową, która niestety nie jest wodą idealną, bowiem zawiera niepożądane składniki takie jak: chlor, glin, fluor, estrogeny, ołów ( tam, gdzie są ołowiane rury ) i miedź. Dlatego tak istotne w miarę możliwości jest zaopatrzenie się w filtr.

Zazwyczaj zaleca się pić dziennie do 2 litrów wody. W większości przypadków ilość ta jest wystarczająca, jednak kiedy weźmiemy pod uwagę silne pocenie się i szybkie oddychanie przy wykonywaniu np. ćwiczeń fizycznych, to wody tej znacząco zwiększa się zapotrzebowanie przez organizm. Do codziennego spożycia wody można zaliczyć również herbaty ziołowe oraz soki warzywne ( najlepiej te zrobione własnoręcznie ). Soki te są szczególnie polecane dla osób, które mają wrażenie, że woda po prostu przez nie przepływa. Zawarte w sokach warzywnych składniki odżywcze, w tym głównie mineralne sprawiają, że woda jest w organizmie zatrzymywana co powoduje lepsze nawodnienie, aniżeli czysta woda. Należy jednak pamiętać, że do codziennej normy płynów nie wliczamy herbaty, kawy, alkoholu oraz przede wszystkim słodkich napojów gazowanych. Odwadniają one organizm oraz mogą powodować utratę cennych składników pokarmowych.

Uzupełnieniem codziennej porcji wody mogą być wspomniane już wyżej herbaty ziołowe z:
Pokrzywy
Kopru włoskiego
Dzikiej róży
Melisy
Rumianku
Lukrecji
Mięty pieprzowej
Mięty ogrodowej
Mniszka lekarskiego
Liści maliny
Soki warzywne, substytuty kawy, na przykład kawa z korzenia mniszka lekarskiego, kawa z cykorii i jęczmienia. Ciepła woda z sokiem z cytryny, która świetnie się nadaje na rozpoczęcie dnia, jako że alkalizuje organizm, pobudza do pracy wątrobę oraz jelita i działa jak mini oczyszczenie organizmu codziennie rano. Świeżo wyciśnięte soki owocowe  należy pić z umiarem ze względu na dużą ilość naturalnego cukru.
Pamiętajmy zatem o codziennej porcji WODY!