Artykuły

DLACZEGO ZDROWA DIETA JEST TAK WAŻNA DLA DZIECI

Posted at 14 stycznia 2013 | By : | Categories : Artykuły | Możliwość komentowania DLACZEGO ZDROWA DIETA JEST TAK WAŻNA DLA DZIECI została wyłączona

DLACZEGO ZDROWA DIETA JEST TAK WAŻNA DLA DZIECI ?

       Nie da się inaczej ująć tego zagadnienia, niewłaściwa dieta jest dla dzieci najzwyczajniej szkodliwa. Zapewnienie dzieciom prawidłowego odżywiania jest jedną z najważniejszych rzeczy, które możemy dla nich zrobić i co istotne jednym z NAJWIĘKSZYCH dowodów miłości do nich!

      Badania jednoznacznie wskazują, że niepokojąco duża ilość dzieci spożywa za małe ilości tak ważnych dla ich rozwoju witamin A, C i D, oraz niezbędnych minerałów, którymi są cynk, żelazo, wapń i magnez – niezbędnych dla prawidłowego wzrostu. Uboga dieta w pożyteczne składniki odżywcze w połączeniu z coraz niższą aktywnością fizyczną wpływa bardzo niekorzystnie na przyszłe zdrowie dzieci, zwiększając ryzyko osteoporozy, choroby wieńcowej oraz przede wszystkim otyłości. Nie można zapominać, że niezdrowe odżywianie upośledza zdolność do koncentracji, wpływa na odporność i poziom energii oraz podwyższa poziom złego cholesterolu. Niezmiernie niepokojący jest powiększający się wzrost liczby obserwowanych przypadków cukrzycy typu 2 wśród dzieci. Jest on spowodowany głównie dietą opierającą się na bezwartościowych, pełnych cukru produktach oraz brakiem ruchu. Niestety ale mamy do czynienia z epidemią, której tak łatwo możemy się ustrzec i uchronić dzieci, z przykrością muszę stwierdzić, że to RODZICE są w pełni za to odpowiedzialni…

     Pamiętajmy, że nigdy nie jest za wcześnie, a na pewno nie za późno by zadbać o zdrowie dzieci i ich samopoczucie. Im wcześniej wprowadzimy w życie zasady racjonalnego odżywiania, tym będzie nam łatwiej. Badania wskazują, że kiedy podajemy dzieciom produkty bogate w pożyteczne składniki pokarmowe, takie jak warzywa, owoce i pełne ziarno, to nie tylko wpływa to korzystnie na ich masę ciała, ale dłużej czują się syte, a tym samym nie przejadają się, oraz osiągają lepsze wyniki w nauce.

Dlatego dobrze zacząć już od dzisiaj, wyzbyć się zapasów chipsów i ciastek, a zamiast nich wprowadzić do diety dziecka:

  • Produkty zbożowe, z pełnego ziarna pszenicy, brązowy ryż, owsiankę, chleb żytni, komosę ryżową. Produkty te stanowią źródło złożonych węglowodanów, stanowiących najkorzystniejsze paliwo dla organizmu. Zapewnią dziecku energię do zabawy, nauki i wielu innych czynności. Oprócz tego są zasobne w witaminy z gr. B, dostarczają błonnik, który może zapobiegać cukrzycy, chorobie wieńcowej i otyłości oraz wpływa na jakże istotny aspekt jakim jest wypróżnianie małych pociech.
  • Warzywa dostarczają wielu ważnych witamin i minerałów oraz są również źródłem błonnika. Koniecznym jest włączenie do jadłospisu jak największej liczby ich gatunków. Zielone warzywa, takie jak szpinak czy brokuły zawierają dużo wapnia potrzebnego do budowy mocnych kości i zębów, tak niezbędnego w okresie gwałtownego wzrostu dziecka. Wspaniałym źródłem witamin i minerałów są również owoce, które dodatkowo mogą stanowić zdrową, słodką przekąskę dla dziecka.
  • Białe mięso, ryby, nasiona roślin strączkowych i orzechy dostarczają dzieciom białka potrzebnego do budowy mięśni oraz naprawy tkanek. Wraz z otrzymaniem białka zawartego w ww. produktach organizm otrzymuje niezbędne aminokwasy stanowiące „cegiełki” potrzebne do budowy. Wymienione grupy produktów zapewnią dziecku odpowiednią dawkę witaminy A, witamin z gr. B oraz witaminę D. Zawierają również sporą dawkę żelaza, które jest szczególnie potrzebne dzieciom w okresach szybkiego wzrostu, stresu, choroby lub po doznanych urazach.
  • Tłuszcze zawierają składniki niezbędne  do właściwego funkcjonowania mózgu, utrzymania zdrowej skóry i prawidłowego rozwoju, do produktów o dużej zawartości NNKT czyli niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych( omega-3 i omega-6 ) należą orzechy, oliwki, tłuste ryby, produkty sojowe, siemię lniane  i awokado, ale PAMIĘTAJMY, że są również tłuszcze o nazwie TRANS, które  zawarte są min. w chipsach, wielu rodzajach gotowych ciast i daniach gotowych, sprzyjają one otyłości i chorobie wieńcowej, toteż należy je ograniczyć w diecie dziecka, a najlepiej wykluczyć zupełnie.
  • WODA powinna być najważniejszym napojem, toteż należy zachęcać dzieci do jej picia i wyrobić w nich nawyk by sięgały właśnie po nią, zamiast po słodzone i gazowane napoje.

   Dzieci powinny w regularnych odstępstwach czasu dostawać coś do przegryzienia, w ten sposób utrzymywane  będzie na stałym poziomie stężenie cukru we krwi, a tym samym zapobiegać będziemy napadom łaknienia i pochłanianiu przez dzieci niezdrowej dla nich żywności. Dobrymi przekąskami dla dziecka są: nasiona, płatki zbożowe pełnoziarniste, owoce, surowe warzywa, naturalne jogurty bez dodatku cukru i słodzików itp.

 

 

 

NAJWAŻNIEJSZA JEST WYTRWAŁOŚĆ…

Zmorą wielu rodziców jest grymaszenie dzieci podczas jedzenia, zrozumiałym jest, że w dzisiejszym czasach przy wszechobecnym stresie, ciągłym pośpiechu i przepracowaniu, odmawianie przez Twoje dziecko posiłku w które włożyło się tyle serca i czasu może być frustrujące dla rodzica. Ale najważniejsza jest cierpliwość i wyrozumiałość wobec dziecka i postawienie się w jego roli po części. To normlane kiedy dzieci kręcą nosem przy nowej potrawie, jeśli jednak w miłej atmosferze wielokrotnie będzie się zachęcać dziecko do spróbowania nieznanego dania, w końcu zdecyduje się na ten eksperyment. Najważniejszy jest jednak przykład rodziców i trudno oczekiwać, że dziecko z zapałem będzie zadowalać się orzechami i nasionami, kiedy rodzic będzie się zajadać lukrowanymi pączkami i chipsami, toteż tak ważne jest by współtowarzyszyć dziecku przy odkrywaniu zdrowej żywności do której chce się dzieci przekonać. Z moich obserwacji, stwierdzam że dziecko które pomaga w przygotowywaniu posiłku, chętniej go zjada. Czasami niewielkie zabiegi mogą znacząco wpłynąć na zachęcenie dziecka do zdrowszego jedzenia, chociażby wspólne zakupy, gdzie nagrodą może być wybranie najbardziej niezwykłego warzywa lub owocu wg dziecka, jakie znajdzie, które później w domu wspólnie zje z rodzicami. Ważne by przygotowywać dzieciom kilka posiłków i przekąsek rozłożonych w czasie.
Ważne, by postarać się aby kwestie potraw i jedzenia nie urastały do rangi wielkiego problemu, a tym samym nie kojarzyły się wyłącznie źle dziecku. Istotne jest by posiłki spożywać wspólnie, w miłej rodzinnej atmosferze, a wtedy sukces murowany.